* POBOCZA * KRAJNICE * RUBOVI * OBROBJA * POBOCZA * KRAJNICE * RUBOVI * OBROBJA * POBOCZA * KRAJNICE * RUBOVI *
POBOCZA Kwartalnik Literacko - Artystyczny         NR 3-4 (37-38)
         GRUDZIE 2009
         ISSN 1505-1676
literatura s這wacka, poezja s這wacka

o autorce
o t逝maczu
wstecz

Veronika Šramatyová

wiejskie motywy

I

do grz康ek pomi璠zy drzewami
wprowadza si rosn帷y porz康ek
oddech w 陰czno軼i z ziemi
nogi r闚nomiernie milcz
cia這 podniesione 豉two dost瘼ne
nagie przy korzeniu nagie nad korzeniem
niemal rusza 鈍iat()em

czego wi璚ej mog豉bym chcie

 

uczu瘜owce I

wro郾i璚i widocznymi stronami
do mi瘯kich dojrza造ch zwi您k闚
przenosimy rzeczy i znaki
na swoje odbicie:

us造szane i widziane notujemy
pod sk鏎- pewno嗆 zapomnianej przyczyny:
dalej od ustalenia znikaj帷ych 郵ad闚
bli瞠j do ustalenia powstaj帷ych 郵ad闚:

kszta速 narasta przez zbli瞠nie

cia豉 potr帷one na skrzy穎wanych drogach:
w po陰czonych miejscach
pobrzmiewaj帷a niemo積o嗆 wyj軼ia
z w豉snych rodzin:
jako nadwra磧iwa reakcja
na napraszaj帷e si istotowe
ubezzasadnienie siebie

 

uczu瘜owce II

podczas zmian
wymuszonych niezmienn piel璕nacj cia
moc jednego poci庵ni璚ia palcem
(od)wracamy z drogi

nawigujemy do obcych 郵ad闚
jeszcze gor帷ych jak niedotkni皻a zmarszczka:
usprawiedliwiani tylko mo磧iwo軼i
jednym dok豉dnie wymierzonym
oddechem darowa wszystko: od pocz徠ku

 

uczu瘜owce III

przeniesienie znaczenia przez po陰czenie:

skuleni w jednolitej ciemno軼i
jednopokojowej temperatury
z jednakow intensywno軼i
tworzymy ca這嗆:

tarciem okre郵amy przekrwion przestrze
i przedmioty bez nagromadzonego kurzu:
wzajemnie wymieniamy
g喚bie ostro軼i
w budowaniu wsp鏊nych zda
w wyobra瞠niach szybszych ni d德i瘯
czytania sobie z d這ni: na odleg這嗆:
im bli瞠j
tym miejsce jest bardziej wsp鏊ne:
p豉szczyzna bardziej jednolita:
zgoda bardziej tr鎩wymiarowa:

 

poza miastem

oddaleni od jeszcze nie wro郾i皻ych
zwyczaj闚 tylko wyprowadzeni z miejsc
obrysowujemy si krokami
na p豉szczy幡ie kt鏎a k豉mie
swoj 豉two軼i

obok niej
kroczymy wok馧 obiekt闚
bez ochrony
schodzimy z drogi

 

dzie bez korekt I

powoli obracamy si
w lata, resztki nas
samodzielnie si uzupe軟iaj

dowodowe zapisy
z odciskami na sk鏎ze
jak podczas snu
jak w cichej zmianie
styl闚, demonstruj
przypadkowe

zamiany miejsca

i rzadkie wyst徙ienia
z przemilczanego chodzenia

 

untitled I

dos這wne t逝maczenie rzeczywistego
廝鏚豉 zgubi這 si w miejscu
gdzie przedtem sta豉 jako jedyny
punkt orientacyjny dla bezbrzegich - latarnia morska
razem ze swoj (tajn) hierarchi
panoramatycznych stosunk闚

tutaj, w tym punkcie, w miejscu
spotkania nad豉manych linii przeci璚ia
nie mo積a ju (zn闚) zaktywowa

 

untitled IV

podstawowe ustawienie stosunku
automatycznie (nie)usuwa
(nie)u篡tego materia逝

to jest faza, kiedy s這wa przychodz
z bliska i strach z (nie)wypowiedzianej
albo (nie)napisanej mi這軼i
ju nie istnieje

od tej chwili to jest rzeczywiste

jak codzienno嗆 uk豉du s這necznego
kt鏎y naturalnie manipuluje przyrod

 

Veronika Šramatyová
z j瞛yka s這wackiego prze這篡 Franciszek Nastulczyk

Wstecz

literatura s這wacka, poezja s這wacka